onsdag 23 april 2008

En kvart i köket.....


Matte kom hem och berättade att hon varit i köket på Hemmet några gånger i dag, genast gjorde "restaurangtarmen" sig påmind. Det var länge sedan nu som hon stod och matade en diskmaskin med disk och inte tänkte på någonting och allt var frid och fröjd. Det var länge sedan hon serverade någon mat till festande människor i fina kläder och glada miner, det var ännu längre sedan hon stod i en kallskänk och fixade till lite förrätter eller desserter, bjöd konferensgäster på kaffe och kaka.
När hon kom hem från Hemmet hade hon fått ett SMS på där någon skrev: förlåt om jag tjatar, men jag behöver en servisansvarig, på min brorsons dop, kan du? vad tror ni min tokiga Matte gör, skriver tillbaka och säger: OK jag kommer! Allt bara för att hon gick i köket på Hemmet och kände en viss längtan........
Till råga på allt kommer vädret att vara toppen och Osloresan blir inställd, men vad gör väl det jag får ju ligga hemma och spana in min nya kompis.
Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag kanske ska vara snäll mot den gråvita katten eller inte. Den kanske inte har något hem, med någon snäll Matte och Husse som jag har, idag fick jag väldigt god mat, kött med gräddsås. Tänk om den bor i skogen här bredvid, och inte får någon god mat och några klappar av någon. Stackars lilla katten.

Inga kommentarer: