lördag 3 maj 2008

1 Maj

Morgonen efter brasan vaknade Husse och Matte tidigt, de började städa och fixa, det var något på gång. Matte stökade i köket, lade på en ny duk på bordet, misstänkt lik gardinen, dukade med porslin ton i ton och det var definitivt alla hennes favorit färger hon plockade fram. Hon fixade olika sallader, var ute och hämtade Kaip och gräslök sen började hon laga soppa. Soppa, vad tänker hon med, det gillar ju inte jag, bara lukten av lök.....
Helt plötsligt kom Husses bror med fru och hälsade på. Det åts lunch Kaipsoppa a la Telebo, Köttfärsbiffar med Gorgonzola och Bär med Marängtäcke till kaffet. Köttfärsbiffarna var väl ganska okey. Lyckades snika åt mig en alldeles egen, Matte var lite snål i början, antar att hon inte ville visa att jag sitter och tigger vid bordet. Om man inte gör det får man ju inget gott, bara en massa konstig kattmat. Jag gillar ju kött och köttfärs bäst.
När jag var mätt och belåten gick jag in och la mig i Husses och Mattes säng. Det gör jag bara när de har gäster, jag vill inte vara i vägen och så är det så jobbigt när de bara sitter och pratar och ingen bryr sig om mig. Eller så bryr de sig om mig alldeles för mycket.
De försvann efter ett tag, Matte berättade att de tog en rundtur till Stegborg och tittade runt på Hamnkrogen,där hälsade de på Spunken och Spunkman som helt oväntat stod i kockkläder på Restaurangen.När de tittat sig omkring och pratat lite tog de färjan till Norrkrog för att sedan fara till Å för att kolla på ruinen och läsa om Sveriges älste man.De for även till Mem och kollade på Göta Kanal, där såg det grått och tråkigt ut, men snart är det säkert fullt med båtar överallt. Åter i Söderköping kom Husse och Matte hem , vilade och bytte kläder, Matte plockade fram några konstiga skor så hon blev 2 meter lång och så försvann de igen. De var bjudna på middag på Söderköpings Brunn. Åt en massa god mat och hade trevligt men inte hade de något med sig hem, finns det inte "catbag"?

Inga kommentarer: