onsdag 20 augusti 2008

I bland dyker det upp konstiga saker!

Matte satt vid ett skrivbord i receptionen och funderade lite på livet. Då knackade någon på fönstret vilket gjorde att Matte vände sig om och tittade efter vem det var. Under snurren på stolen fick hon syn på ett papper. KATTU stod det! Matte fattade att det var en text på gotländska och började läsa. Hon glömde totalt den där stackarn som stod utanför fönstret och knackade. Det regnade ju inte så det var ingen katastrof. (Han fick hjälp lite senare).

ett litet utdrag av texten lyder som följer. Ja Matte har läst det för mig, men eftersom jag nu är en Fastlandskatt fattar jag ingenting. Jag får väl följa med Husse och Matte på Höstlovet och hälsa på Mormor och Moster och små kusinerna då får jag se om jag lär mig något av detta konstiga språk.
Kattu var försiktu, di var ju int ti leite pa, di där sum hadd makti. Makti ti gi en matn u häusräume u en klapp pa ryggi i blant.........Främnes var någ gammelt fålk, av sårtn sum gar me kållar.....De gär int gutt ti bigreipe si pa mänskar...

Inte att begripa sig på sånt tungomål heller.... Tur att Matte inte låter riktigt så där.

Inga kommentarer: