söndag 4 januari 2009

Nu har vi tittat på Film.


Husse och Matte for i väg till sitt favoritfik och åt lunch. Som tur var fick jag lunch innan de for i väg.

När de kom hem igen satte de på videon och så tittade vi på film. Kautokeino Upproret. En vacker film men mycket tragisk. Jag kände igen mycket sedan vi var på semester i Nordnorge. Visserligen var det sommar när vi var där,så det ser ju lite annorlunda ut när det är snö, men naturen tycker jag mycket om. Filmen var speciell, det är ju en autentisk händelse. Det här kan man läsa på Wiktipedia.
Kautokeino - Upproret är en norsk film från 2008, vars handling är baserad på upproret i Kautokeino.
Regissören Nils Gaup är själv släkt till en av dem som deltog i upproret, och hans avsikt var att berätta hela historien, även de händelser som inte är så kända, som upprinnelsen till upproret och den civila berättelsen.

Jag tror Matte och Husse som är intresserade av Sapmi ( Samernas land norr om Polcirkeln) kommer att leta reda på mer fakta om detta, det lär finnas böcker om Samernas uppror mot kyrkans korrumperade män. Nu blev jag hungrig det är jobbigt att skriva undrar om Husse kan ge mig lite mat så jag orkar skriva vidare.

Inga kommentarer: